Direktlänk till inlägg 13 januari 2011

Tabata – grymt effektiv träning

Av Joakim Petersson - 13 januari 2011 21:18

Började dagen med att åka direkt till jobbet, va ingen morgonträning, är gubben sjuk. Nej då no woories, var bara lite matt från gårdagen och lyssnade på kroppen.

Jobbade någon timme innann det var dags att åka och hämta ut vår nya (begagnade bil) bil, en Peugeot 308 SW Kombi i färgnyansen Grey shark. Grymt skön bil och dessutom skitsnygg, supernöjd.

När jag hämtade bilen ringde en kompis och ville att jag skulle komma över på lunch. Eftersom jag var i krokarna så tackade jag ja. Har varit i området ett 20-tal gånger men körde ändå fel. Varför, jo det var första gången jag körde utan navigator. Där ser man vad förstörd man blir och vad lite man ser av omgivningen när man kör med navigator, tänk på det gott folk..

Lunchen utmynnade i en diskussion som kan leda till ytterligare en timmanställning som alltiallo med både administrativ styrning och friskvård som arbetsuppgifter.

Efter lunchen blev det några timmars jobb innan jag hade ett kundbesök i stan. Efter kundbesöket gick jag till SATS Regeringsgatan och tränade.

Jag hade satt ihop ett Tabataprogram med 11 övningar typ Burpees, Axeldrag och Sumo med Kettleball, armhävningar, utfall m.m Passet tog 78min och jag var rejält mör efter passet.


För den nyfikne så kommer här lite fakta om Tabata:
Tabata intervaller är korta maximalintensiva 20 sekundersintevaller som följs av 10 sekunders vila. Intevallerna upprepas 8 gånger och ger en total träningstid på 4 minuter.

Studier visade att 4 minuter av högintensiva träningsintervaller kan ge bättre effekt på både de aneroba och aeroba energisystemen än en hel timmes lågintensiv konditionsträning. Efter bara 6 veckors tester visade sig intervallerna ha ökat den aneroba förmågan med 28 % och det totala syreupptaget (VO2 max) med 14 %.

Imorgon gör jag mitt första ordinarie pass i simhallen, ska bli spännande, längtar redan.

Idag är det 144 dagar sedan vi officiellt startade godis- och kaklöftet den 23/8. Vi är idag 132 st som nobbar raffinerat socker, fler är självklart välkomna, mer info www.krutgubben.net

Over & out

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim Petersson - 2 mars 2011 06:10


Fick återkoppling från en kompis igår som för en vecka sedan blev rekommenderad LCHF. Kompisen har haft jätteproblem med magen under ca 20år och efter otaliga läkarbesök började hon ge upp hoppet att bli någonsin bli bättre. Efter 1 vecka med LCHF är...

Av Joakim Petersson - 23 januari 2011 18:40

...som sprang om mig när jag var ute och sprang, precis när den sprungit om saktade den in och lät mig närma mig, när jag kom tillräckligt nära ökade den farten precis så mycket så jag inte kunde hänga på, detta pågick under någon minut innan den vek...

Av Joakim Petersson - 22 januari 2011 19:36

Gick upp vid kl. 06:30 och käkade några salamimackor och en skvätt kaffe. Åkte till Vilundabadet och tänkte börja simma en halvtimme innan klubbens ordinarie tid. Tjejen som skulle larma av fick fel på bilen så hon kom 5min innan hallen öppnade så ja...

Av Joakim Petersson - 21 januari 2011 06:45

När det gäller att testa löpformen brukar jag använda 2 olika tester.Dels Coopers och dels MAF-testVi börjar med coopers test som innebär att man ska springa så långt som möjligt på 12minuter. När du sedan sprungit kan du gå in på denna sida och slå ...

Av Joakim Petersson - 20 januari 2011 06:45

.....50% av dom tillfrågade i en större amerikansk undersökning gjord av folkhälsoinstitutet påstod sig motionera regelbundet. Vid en kontroll med alla andra undersökningar som gjorts visade det sig siffran vara 5%, varför, jo undersökningen baserade...

Ovido - Quiz & Flashcards